Omega 3-fettsyrer er essensielle fettsyrer, det vil si at de ikke kan produseres av kroppen selv, så kroppen er avhengig av å få tilført disse fettsyrene gjennom kosten/kosttilskudd for å vedlikeholde flere livsviktige funksjoner. De viktigste omega 3-fettsyrene er DHA (docosaheksaoensyre) og EPA (eicosapentanoensyre). Disse omega 3-fettsyrene finner vi først og fremst i sjømat.

I krill, som er en god og naturlig kilde for omega-3, er omega-3 bundet til fosfolipider, noe som øker kroppens opptaksevne. Fosfolipider er nemlig byggesteiner i cellemembranen. Dette betyr at krill er mer effektiv ennandre marine oljer og kan tas i mye mindre doser.*

Krill er altså mer enn en Omega 3-kilde.
Fosfolipider, som kalles ’livets byggesteiner’, spiller en viktig rolle for menneskets helse. Fosfolipider er den grunnleggende bestanddelen i cellemembranen, en mikroskopisk barriære som finnes rundt alle kroppens celler. Fosfolipider er også en kolin-kilde, et viktig molekyl som danner signalsubstansen acetylkolin. Det er dette som gjør fosfolipider så viktige for hjernen og nervesystemet.
Opplysningene er hentet fra  www.dagenshälsa.nu

   

Kan fosfolipider fra sjømat lindre tarmbetennelser?
Forfatter:
Nasjonalt institutt for ernærings- og  sjømatforskning (NIFES)
Link til artikkel

Rundt 12.000 mennesker i Norge lider av kronisk tarmbetennelse, men det finnes i dag ingen gode behandlinger av denne sykdommen. Marine omega-3 fettsyrer bundet i fosfolipider kan imidlertid ha en betennelsesdempende effekt. Det indikerer studier fra prosjektet DOCMAR, som undersøker restråstoff fra fiskeri- og oppdrettsnæringen.

Betennelsessykdommer står for både akutte og kroniske plager hos mennesker, og de tradisjonelle medisinene gir ofte pasienten flere alvorlige bivirkninger. Et godt alternativ til medisinene kan være diettbasert behandling. Fosfolipider er en type fettmolekyler som består av to fettsyrer, en fosforsyre- og et glyserolmolekyl. Fosfolipider fra fisk og sjømat har et høyt innhold av de marine omega-3 fettsyrene, som gir gode dokumenterte helseeffekter. Fosfolipidene er hovedkomponenter i cellemembraner i alle biologiske vev. De er derfor viktige byggesteiner for vekst og utvikling, men også viktige deltakere i flere ulike biologiske prosesser i kroppen. Flere studier har vist at langkjedete omega-3 fettsyrer som er bundet til fosfolipider demper betennelsen i kroppen. Forsøk fra DOCMAR viser tendenser til at marine fosfolipider har en positiv effekt på tarmbetennelse hos mus.

Hva har fettsyrer med betennelser å gjøre?

Når vi får en betennelse i kroppen strømmer det betennelsesceller til det skadete vevet. Cellemembranen i disse cellene består hovedsakelig av fosfolipider. Hvordan fettsyrene i fosfolipidene er bygget opp bestemmer hvor bevegelig cellemembranen er, og dermed aktivitetsnivået til membranbundne proteiner som er involvert i betennelsen. Omega-3 og omega-6 fettsyrer er også viktige når betennelser oppstår, fordi de er forløpere til signalstoffer. Signalstoffer fra omega-6 fettsyrer virker betennelsesfremmende, mens signalstoffer fra omega-3 fettsyrer virker betennelsesdempende.

Hva er betennelsessykdom?

Når vi blir skadet eller får en infeksjon får vi en betennelse. Betennelsen skal ødelegge eller inaktivere fremmede organismer og reparere skadet vev. Dersom betennelsen kommer ut av kontroll oppstår en sykdom. Betennelsessykdommer står for både akutte og kroniske plager hos mennesker.

Hva er kronisk tarmsykdom? Kronisk tarmbetennelse kan være ulcerøs kolitt som er betennelse i tykktarm og endetarm, eller Crohns sykdom, som er en betennelse fra munn til endetarm. Sykdommen gir periodevis diare og magesmerter.

Demper betennelsesreaksjoner

I første forsøk fikk mus med tarmbetennelse fôr som var supplert med enten marine fosfolipider eller fosfolipider fra planter, som er rike på omega- 6 fettsyrer. Forsøket viste en tendens til at lave doser av både marine og vegetabilske fosfolipider "slår av" visse gener som fremmer betennelser.

Mer dokumentasjon

I det første forsøket var fôringsperioden for kort til at det kunne gi et tydelig svar på om marine fosfolipider har en effekt på tarmbetennelse. Dette kan skyldes at dyrene fikk standard forsøksfôr under sykdomsperioden, noe som kan ha utvasket effekten av de marine fosfolipidene. Det ble derfor satt opp et nytt forsøk, denne gangen med rotter, for å sikre at vi fikk mer materiale til analyser (rotter er større enn mus).

Rottene ble fôret med marine og vegetabilske fosfolipider i fem uker. Deretter ble rottene indusert med tarmbetennelse, samtidig som de fikk marine fosfolipider. Resultatene fra forsøket vil gi oss et klarere svar på om marine fosfolipider virker betennelsesdempende og resultatene vil klargjøres for publisering i et internasjonalt tidsskrift. Det er en svakhet med prosjektet at effekten av fosfolipider ikke er blitt sammenliknet med effekten av rene omega-3 fettsyrer på betennelser. Et naturlig neste skritt vil derfor være å gjøre denne sammenlikningen.

Marine fosfolipider
Marine fosfolipider fra rogn og melke kan vøre en god og naturlig kilde til marine omega-3 fettsyrer. Omega-3 fettsyrer fra fosfolipider finnes naturlig blant annet i rogn og melke, men omega-3 fettsyrer fra etylestere er sjeldent i naturlig mat, men vanlig i kosttilskudd.


Om omega-3

  • Langkjedete omega-3 fettsyrer har en blodtynnende effekt og er viktig for å forebygge hjerte- og karsykdommer. De er også viktige for hud, syn, hjerne, muskler og ledd, og er forløpere til signalstoffer.
  • Langkjedete omega-3 fettsyrer demper betennelsestilstander og kan brukes terapeutisk for å dempe akutte og kroniske betennelser.
  • Fler-umettete fettsyrer er nødvendige for kroppen.
  • Fettsyrer i cellemembranen påvirker cellenes strukturelle og funksjonelle oppgaver.
  • Fisk er en god kilde til de marine flerumettete omega-3 fettsyrene EPA og DHA.
  • Laks er en fet fisk med 10-15 gram fett per 100 gram filet, hvorav 3-5 gram er omega-3 fettsyrer.
  • Torsk er en mager fisk med mindre enn ett gram fett per 100 gram spiselig filet. En stor del av dette fettet er til gjengjeld omega-3 fettsyrer og foreligger i form av fosfolipider. Torskens lever er derimot meget fettrik.

Om DOCMAR

Resultatene er en del av det fem-årige prosjektet, DOCMAR (Dokumentasjon av marine ingredienser fra biprodukter). I DOCMAR har forskere fra flere norske forskningsmiljøer dokumentert innholdet av fremmedstoffer og næringsstoffer, nye egenskaper og anvendelser av restråstoff fra fiskeriog oppdrettsnæringen.

De fullstendige rapportene kan lastes ned fra www.rubin.no

Omega-3

Det finnes utallige studier som viser omega-3's betydning for helsen.
Her er noen fra laksedata.no:

Litt fisk gir stor helsegevinst
Forfatter: Laksefakta.no,  Skrevet av Aftenposten - Anne Hafstad Link til artikkel

Det er aldri for sent å begynne og spise omega-3.
Et fiskemåltid i uken kan være nok, viser ny norsk forskning.

...

Fett i hjernen
Hjernen er vårt mest fettrike organ.

- Da ville det være rart om fettet ikke spiller en rolle, sier professor og avdelingsoverlege Helge Refsum, Psykofarmakologisk avdeling, Diakonhjemmet Sykehus.

Mens man tidligere trodde at hjerneceller ikke kunne repareres eller vokse, tyder nyere forskning på noe annet.

- Når du skal reparere hjerneceller eller når hjerneceller skal vokse så må du ha DHA. Stoffet er en naturlig del av hjernen vår, og har stor betydning for blant annet spesialiserte celler som synsceller og viktige celler som nervecellene, forteller Kristian C. Bjerve.

Hans råd til Ola og Kari er klokkeklart:

- Spis fisk, helst et eller flere fiskemåltider i uken. Selv om det er forskjeller mellom mager og fet fisk, så er det viktigste budskapet å spise fisk.

Omega-3
artikler fra laksefakta.no

link til arikler

Vi har en gjest og ingen innloggede på besøk.